Brev:
Opvågninger om aftenen og morsut
28. september 2021
Alder:
6 mdr.
Opvågninger om aftenen og morsut
Hej Helen.
Så er jeg tilbage med barn nr. 3. Og tænk, et barn som gør på en hel trejde måde og derfor har en garvet mor alligevel brug for lidt input. Lillesøster lige knap 6 mdr. aktuelt 9 kg og 71 cm.
Lillesøster kom til verden med en fødselsvægt på 4600 g og denne gang er det efter lidt opstarts vanskeligheder i form af kort tungebånd lykkedes mig at lande på en kombination af amning og flaske. Det trives vi alle med.
Lillesøster har indtil for et par mdr. siden (lige efter vores sommerferie) sovet godt om natten. Blev puttet med en flaske og kunne let tage 3-4 timers søvn i streg og jeg har kunne nøjes med 2-3 liggende amninger om natten og så liste hende over i egen seng ved siden af vores når hun var færdig eller jeg vågnede og hun blot sov.
Nu er historien en anden.
Hun bliver puttet med en flaske og falder de fleste dage i søvn, bliver bøvset af og puttet i engen seng, De dage hun ikke falder i søvn bliver hun helt ulykkelig og falder først til ro hvis jeg ammer hende i sengen (det nytter heller ikke at far går med hende) Uanset starten på nattesøvnen så går hele aftenen med at hun sover lidt og så vågner grædende. Ikke med skrig som om hun har ondt, men klynkeri som bliver til solidt gråd hvis hun ikke tages op. Nogle gange kan hun vugges i søvn igen og lægges for så at gentage det hele igen efter 20-30 min, andre gange "gir" jeg mig og ammer hende igen for så at gentage igen efter 20-30 min. Sådan står det på 2-3 timer, hvorefter hun gerne tage et søvnstræk på 2 timer for så at melde sig hver 1-2 time resten af natten.
Lillesøster VIL IKKE tage en sut, hun skubber dem ud i kinden, gumler på dem og leger gerne med dem, men har kun en enkelt gang som 4 uger gammel sådan rigtigt suttet på sut.
Vi har gjort os mange forsøg med at putte hende i sengen inden hun sover, men det ender i skrig og skrål. Dagslurerne tager hun i barnevogn. Jeg arbejder benhårdt på at hun kommer i vågnen lige inden hun falder i søvn for at lære hende at hun skal falde i søvn der og ikke i favn. Hun har fra start heller helt sovet hos/på mig, på arm eller i vikle.
Sundhedsplejersken anbefalde mig at gå i gang med grød for over en måned siden og efter et par pauser spiser lillesøster nu grød/mos både til frokost og aften. Men det har igen forskel gjort.
Hun har for 1,5 mdr siden været syg med RSV (opvågningerne startede inden) så vi har fået tjekket hendes ører ifht væske (den tur kender vi alt for godt fra storebror), og der er ingen væske på ørerne som driller hende.
Vores dag ser gerne således ud
6.30 vi står op.
8.00 jeg ammer når storesøster er sendt i skole og inden vi kører i børnehaven med storebror.
9.00 flaske og puttes til lur.
11.00-11-15 står op fra første lur.
12.00 grød/mos og ammes.
14.00 flaske el. ammes og puttes til lur.
15.00 står op
16.00 flaske el. bryst afhængig af hvad hun fik inden lur.
tager nogle gange en powernap.
17.45 grød/mos.
19-20.30 puttes afhængig om 3. lur el ej med flaske. herefter sutter hun on off.
23.00 ammes
1.00 ammes
3.00 ammes
5.00 ammes
(på en god nat, andre nætter ammes hun kl 23 og igen kl 2 og 4.)
Mønsteret er det samme de gange vi har prøvet at far giver flaske om natten. hun spiser ganske lidt og melder sig igen.
Jeg er ved at være en godt træt mor til tre. Jeg ville ønske at hun ville tage en sut og kunne finde ro med den og ikke skulle have mit bryst hele tiden. Forstå mig ret, hellere at hun bruge mig som sut, end en sut som mor, men jeg trænger simpelthen til færre afbrydelser i min søvn.
Med venlig hilsen